TEXTIEL   

EEN KIJKJE BIJ EEN LES - FILM MET LEERLINGEN VAN ob2
(KLIK OP DE LINK HIERBOVEN  - 
TERUG NAAR DE SITE VIA DE WERKBALK)





filmpje: van spijkerbroek tot tas   

(KLIK OP DE LINK HIERBOVEN  - TERUG NAAR DE SITE VIA DE WERKBALK)




WAT dOEN WE BIJ HET VAK tEXTIEL OP DE ALPHONS LAUDY SCHOOL?

Textiele werkvormen, het woord zegt het al, bestaat uit verschillende vormen van omgaan met stof (textiel). De leerlingen krijgen basis textiel, vilten, zijde schilderen en machine naaien.  We volgen de stappen van een leerlijn om onze doelen te bereiken.

De leerlingen starten in het 3e jaar van de onderbouw met Basis textiel. Hieronder valt o.a. stempelen op stof, spelden, rijgen en naaien met de hand.
                 

We starten met het maken een opbergzak, waarin ze hun eigen textielspullen het hele jaar kunnen bewaren. Ieder blok maken ze kennis met een nieuwe techniek. 

Vilten is van zachte schapenwol vilt maken. Dit doen we d.m.v. water, zeep en beweging. Een werkstuk van vilt kan plat zijn of driedimensionaal.
   

Met zijde schilderen ontdekken ze dat zijdestof komt van een zijderups. Ze leren een ontwerp maken op papier en deze over te nemen op zijde met tubes verf. Het inkleuren gebeurt met vloeibare zijdeverf.

                     

De naaimachine wordt ook gebruikt voor verschillende doeleinden. Inrijgen, naaien, verschillende stiksels leren kennen, een eigen kussen of tas naaien, de een doet het zelfstandig en de ander met hulp van de leerkracht.

 

De uitleg van elk onderdeel van textiel start in de onderbouw. In het 2e jaar van de middenbouw staat textiel opnieuw op het rooster en gaan we verder ontwikkelen en aanleren aan de hand van de leerlijn. 
Wanneer de leerlingen van de bovenbouw textiel volgen, kiezen ze zelf een onderdeel en gaan hiermee aan de slag. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze een knoop aan kunnen naaien of een scheur herstellen. Handig voor later ;-).